GOODMORNING blijft groeien

GOODMORNING uit het Brabantse Etten-Leur behoort tot een van de eerste uitzendbureaus die jaren geleden is gestart met het werken met Poolse en Roemeense arbeidsmigranten en behoort tot een van de trendzetters op het gebied van flexibele arbeid binnen de tuinbouw in Nederland. In een persoonlijk interview met eigenaar John van der List kunnen wij in de keuken kijken.

Waar komt de naam GOODMORNING vandaan?
De naam GOODMORNING is in 2012 nieuw in de markt gezet. De reden hiervoor was eenvoudig.
Het uitzendbureau Exotic Green is gestart in 2001 en is ontstaan uit veel vraag naar personeel die ook werkten op de rozenkwekerij Exotic Roses van John van der List. Het uitzendbureau werd snel bekend door de gele auto’s. Na jaren van groei op groei bleek al snel dat de naam toe was aan vernieuwing, GOODMORNING was een feit.

Wat voor een soort uitzendbureau is GOODMORNING?
Ons bedrijf heeft altijd al groene vingers gehad, het zit toch een beetje in het DNA van het bedrijf. Wij zien dit bij onze vaste uitzendkrachten maar ook bij ons eigen aansturende team. Onze medewerkers zijn bekend met de verschillende werkzaamheden binnen de tuinbouw. We zijn met name sterk in de glastuinbouw waar al jaren vele vaste uitzendkrachten werken. Hier groeien we overigens nog steeds, met name het afgelopen jaar, maar ook dit jaar weer. Wij werken in het seizoen met een groep van 2.000 uitzendkrachten voornamelijk uit Polen en Roemenië. Deze werknemers werven wij altijd zelf, al vanaf het eerste uur in Oost-Europa, met op dit moment zes wervingskantoren. Daarnaast zorgen wij voor werk in Nederland en huisvesten wij onze uitzendkrachten in woonhuizen of in een van onze hotels. Met zo’n 300 auto’s en evenzoveel fietsen zorgen we dat iedereen op tijd op het werk is. In de loop van de jaren is GOODMORNING zich gaan verbreden naar ook andere sectoren, met name in de logistiek, voeding en techniek, al maken we nog steeds de meeste uren in de tuinbouw. Ons vaste team van 55 werknemers werkt vanuit 3 kantoren in Nederland, de klantenafspraken worden door onze accountmanagers gemaakt en de intercedenten zorgen voor een goede invulling op de werkvloer. We willen natuurlijk zo efficiënt mogelijk werken en zorgen dat uitzendkrachten in de buurt van onze klanten komen te wonen. Het is een dagelijkse puzzel om alles op tijd en efficiënt te organiseren met een strakke personeels-, auto- en huizenplanning. De afdeling facility ondersteunt deze planning. Onze woonhuizen en hotels verschaffen aan een grote groep werknemers huisvesting die voldoet aan de laatste SNF-normering. De verhuur wordt gecoördineerd door het dochterbedrijf Koweli. Hieronder valt ook de zorg voor de inrichting en het dagelijkse onderhoud.

Hoe gaat GOODMORNING om met de huidige arbeidskrapte?
Ook wij ervaren dat de arbeidsmarkt de afgelopen jaren flink in beweging is. Onze uitzendkrachten kiezen er steeds vaker voor om te gaan werken in hun thuisland waar de lonen en werkgelegenheid ook stijgen. Daarnaast hebben we sinds een jaar ook in Nederland te maken met een aantrekkende economie waardoor er continu meer vraag is naar geschikt productiepersoneel. We merken dan ook dat het spel tussen vraag en aanbod toeneemt, logischerwijs zijn de bestbetaalde banen bij onze uitzendkrachten het meeste in trek. Wij hebben in het verleden deze bewegingen al eerder meegemaakt en zagen dit dan ook aankomen. Reeds 5 jaar geleden hebben wij als eerste bureau in Nederland geïnvesteerd in werving en selectie in Roemenië. De werknemers
kwamen bij ons werken met een Hongaars paspoort. Inmiddels wordt bij onze opdrachtgevers gewerkt met een mix van Poolse en Roemeense uitzendkrachten waardoor wij in principe altijd beschikken over voldoende werknemers. Werving en selectie is de basis van goed werk, wij zijn hier dan ook dagelijks met 20 aansturende recruiters mee bezig in binnen- en buitenland.

De laatste jaren is er veel nieuwe wet- en regelgeving bij gekomen, hoe gaat GOODMORNING hier mee om?
GOODMORNING heeft na 16 jaar veel kennis en ervaring in de uitzendbranche. Op het gebied van wet- en regelgeving moeten de zaken uiteraard goed geregeld zijn. Uitzendkrachten worden verloond volgens Nederlandse wet- en regelgeving gelijk aan de inlenersbeloning. Al vanaf 2001 is GOODMORNING NEN 4400-1 gecertificeerd en in 2007 is daar het ABU-lidmaatschap aan toegevoegd. Onze huisvesting voldoet natuurlijk aan het SNF-keurmerk. De afgelopen jaren zijn er steeds meer aanvullende regels en wetten van toepassing in de uitzendbranche, voortkomende uit de Wet werk en zekerheid. Deze nieuwe wetten en regels worden binnen GOODMORNING in goede banen geleid door een ervaren administratieteam en onze eigen bedrijfsjurist.
Wij zijn van mening dat de driehoek tussen opdrachtgever-uitzendkracht-uitzendbureau geheel in balans moet zijn, dat is namelijk de basis voor continuï-
teit voor alle partijen.

Hoe gaat GOODMORNING de komende jaren tegemoet?
GOODMORNING werkt voornamelijk in Noord-Brabant, Zuid-Holland en Zeeland, maar wil de komende periode nog verder uitbreiden in met name Noord-Holland. Wij zullen namelijk de komende periode wel in staat zijn om voldoende uitzendkrachten aan ons te binden en hebben wel genoeg uitzendkrachten. Wij zien dat bedrijven steeds groter worden. GOODMORNING is een partner die mee kan groeien en garanties kan bieden aan haar opdrachtgevers. Het afgelopen jaar hebben wij bovendien veel geïnvesteerd in onze automatisering. Sneller en efficiënter werken zijn kernzaken in de uitzendbranche waar GOODMORNING elke dag hard aan werkt. Nieuwe digitale kloksystemen op locatie, plannen via de GOODMORNING-app voor uitzendkrachten en klanten, zijn hiervan kleine voorbeelden.

Bron: Groente & Fruit